Tervetuloa! Kirjaudu sisään tai luo tili
EtusivuToivelistaKassa
Ostoskori - 0,00 €

Ostoskori on tyhjä

Palaa edelliselle sivulle

Korealaisen teen isä Hanjae Yi Mok (1471-1498)

Korealaisen teen isä Hanjae Yi Mok (1471-1498)

vihreä tee, korea, tee, korealainen, historia, tietoa, resepti, ohje, konfutselaisuus, buddhalaisuus, zen, filosofia

Korea on ollut kautta historian tiiviissä yhteyksissä Kiinan kanssa, olihan Korea vuosisatojen ajan jopa Kiinan hallinnassa. Monia kulttuurisia vaikutteita siirtyi Kiinasta Koreaan, ja korealaiset oppineet joutuivat opiskelemaan laajalti kiinalaisia klassikoita virkamiehen tutkintoaan varten. Tätä kautta monet oppineet tutustuivat myös kiinalaisiin teeklassikoihin, jotka osaltaan vaikuttivat korealaisen teekirjallisuuden syntyyn.

Korealaisen teen isä

Hanjae Yi Mokia (1471-1498) pidetään korealaisen teen isänä. Hänen isänsä toimi hallinnollisissa tehtävissä, ja tämä mahdollisti myös Yi Mokille korkean koulutuksen. Yi Mok aloitti opiskelunsa 8-vuotiaana, ja 14-vuotiaana hän siirtyi Kim Chong-Jikin oppilaaksi, joka todennäköisesti tutustutti Yi Mokin ensikertaa teekulttuuriin. Yi Mok suoritti ensimmäisen hallinnollisen tutkinnon 18-vuotiaana ja läpäisi korkeimman tutkinnon 24-vuotiaana.

Yi Mok opiskeli 25-vuotiaana muutaman kuukauden Pekingissä, jossa hän todennäköisesti tutustui laajemmin sekä kiinalaiseen teekulttuuriin että teeklassikoihin, jotka selvästkin vaikuttivat hänen omaan kirjoitustyyliinsä. Koreaan paluunsa jälkeen hän kirjoitti ChaBun (Teen rapsodia), jota tultiin pitämään ensimmäisenä korealaisena teeklassikkona.

Myöhemmin Hanjae Yi Mok joutui prinssi Yonsanin "oppineiden puhdistuksen" (Muo Sahwa) uhriksi. Prinssi Yonsan kohdisti hyökkäyksensä erityisesti Kim Chong-Jikiin, joka oli kirjoittanut peiteltyä kritiikkiä prinssin isoisoisän määräämiä puhdistuksia vastaan. Opettajansa myötä myös Hanjae Yi Mok tuomittiin kuolemaan 27-vuotiaana.

Uskontojen kiristyneet välit

Yi Mok eli aikana, jolloin teekulttuuri Koreassa sinnitteli buddhalaisten munkkien ja harvojen harrastajien parissa. Teetä pidettiin buddhalaisuuden symbolina, jota ei Neo-konfutselaisuuden aikana suvaittu. Ehkä tästä syystä ChaBussa ei viitata kertaakaan buddhalaiseen mytologiaan, vaan suurin osa viittauksista juontuu, hieman yllättäen, taolaisuuteen.

Yi Mok antaa tekstissään teelle monia erittäin korkeita arvoja, hän esimerkiksi vertaa teen meriittejä Keltaiseen Keisariin, Laotseen ja Konfutseen – nämä kolme ovat ehkäpä kaikkein arvostetuimmat henkilöt kiinalaisessa historiassa. Kiinalaisten teeklassikoiden vaikutuksen ChaBuun voi huomata esimerkiksi kappaleesta "Seitsemän maljaa teetä", jossa Yi Mok luo oman versionsa Lu Tongin tunnetusta teerunosta.

ChaBussa luetelellaan teelle viisi ansiota ja kuusi hyvettä. Ansiot erään tulkinnan mukaan ovat:

Pitää mielen virkeänä

Rentouttaa mielen

Edesauttaa sosiaalista kanssakäymistä

Hillitsee himoja

Liennyttää krapulaa

Kuusi hyvettä ovat: 

Terveys ja pitkä ikä

Parantaa sairauksia

Rentouttaa mieltä ja kehoa

Kohottaa mielialaa

Mahdollistaa kuolemattomuuden (taolaisen kuolemattomuuden, jota voi verrata valaistumiseen)

Tarjoaa seremonian (luonteen kehittämistä varten, konfutselainen hyve)

Born into this world, when winds and waves are fierce, hoping to preserve my health, what could save me if I abandoned you? I cherish you, frequent you, drink you, you keep me company, on mornings when flowers bloom, on moonlit evenings, I am happy, no complaints.

Linkki tuotteeseen Korea OP Jeju luomu

 

Aseta laskeva suunta

Taulukko Luettelo

/ sivu
Aseta laskeva suunta

Taulukko Luettelo

/ sivu