Tervetuloa! Kirjaudu sisään tai luo tili
EtusivuToivelistaKassa
Ostoskori - 0,00 €

Ostoskori on tyhjä

Palaa edelliselle sivulle

Japanilainen teeseremonia II: Takeno Joo

Japanilainen teeseremonia II: Takeno Joo

takeno joo, japani, japanilainen teeseremonia, chanoyu, matcha, historia, tietoa, resepti, ohje, haudutus

Takeno Joo oli tunnetuimpia japanilaisia teemestareita heti Murata Jukon jälkeen. Hän ei opiskellut teetä suoraan Jukon johdolla, mutta todennäköisesti hänen opettajansa olivat Jukon oppilaita. Myöhemmin Takeno Joo kehitti Jukon teetraditiota yhä yksinkertaisempaan ja hengellisempään suuntaan, painottaen teenjuojan sisäistä tunne-elämää.

Takeno Joo syntyi vuonna 1502 Sakaissa Japanissa. Ensialkuun hän keskittyi runouden Daoon opettajansa Sanjonishi Sanetakan johdolla. Sanetakan arvellaan olleen Murata Jukon isän ystävä, joten Takeno Joo saattoi saada ensikosketuksensa Jukon teeseremoniaan jo varhain. Joo koki valaistumisen 28-vuotiaana, jonka jälkeen hän alkoi harjoittamaan yhä enemmän teen tietä. Epäilemättä Joo hyödynsi runouden kautta saavuttamaansa viisautta myös teen filosofiassa, ja myöhemmin hän kehottikin oppilaitaan harjoittamaan teen ohella myös runoutta, kalligrafiaa ja muita taiteita.

Teeseremonian estetiikka muotoutuu

Takeno Joo oli ensimmäinen japanilainen teemestari, joka käytti sanaa wabi, vaikka sanan merkitys oli selvästi havaittavissa jo Murata Jukon teeseremoniassa. Wabi tarkoittaa kirjaimellisesti kylmää ja näivettynyttä, mutta se kantaa mukanaan myös tiettyjä melankolisen puhtaan tunteen arvoja. Joo lainasi wabin runoudesta, mutta myöhemmin käsite omaksuttiin tärkeäksi osaksi myös zeniä, teeseremoniaa ja yleistä japanilaista estetiikkaa. Joolle wabi merkitsi rehellisyyttä, suorapuheista kommunikaatiota suoraan ihmisen olemuksen hiljaisesta ytimestä. Murata Jukon tavoin myös Joo opiskeli zen-buddhalaisuutta, ja wabissa onkin selvästi havaittavissa tietty zenin vivahde.

Teenjuojan sisäinen asenne ratkaisee

Myöhemmin Takeno Joo alkoi painottamaan yhä enemmän teeseremonian harjoittajan oikeaa sisäistä lähestymistapaa teehen. Hänen mukaansa teenjuojan pitäisi tuntea buddhalaisuuden opetukset, eikä todellinen teemestaruus ollut saavutettavissa kuin elämällä elämäänsä hiljaisessa retriitissä munkkien tavoin. Joon mukaan teenjuoja ei saanut kuitenkaan elää liian vaatimattomasti, sillä hän ei ollut munkki. Hän myös kehotti teenjuojaa harjoittamaan vaatimattomuutta ja yksinkertaisuutta kaikilla elämänalueillaan, sillä ihmisen koko elämä vaikutti teehen. Joo muodostikin listan kahdestatoista ohjeesta teenjuojalle, jotka sisälsivät edellä mainittujen periaatteiden lisäksi myös seuraavia ajatuksia:

Harjoita anteliaisuutta ja ystävällisyyttä kaikkia kohtaan

Ole kohtelias ja harmoninen

Älä kritisoi toisten teeseremonioita

Ole vaatimaton ilman ylpeyttä

Älä himoitse toisten tee-esineitä

Teeseremoniaa ei saa typistää vain esineiden arvostamiseen

Teeseremonian pitää ennen kaikkea huomioida vieraiden sydämet

Kuten listasta voi nähdä, eivät käskyt koskeneet ainoastaan teenjuontia, vaan hyveitä piti harjoittaa jokapäiväisessä elämässä, jos halusi täysin ymmärtää teen tien. Takeno Joo kuoli vuonna 1555 Sakaissa, jättäen jälkeensä kehittyneen teekulttuurin, joka tulisi kukoistamaan hänen oppilaansa Sen no Rikyun käsissä.

Lue lisää matcha-teestä

Matchan valmistusohjeet

Linkki Teekaupan matcha-tuotteisiin

Japanilainen teeseremonia I: Murata Juko

Japanilainen teeseremonia III: Sen no Rikyu

 

Aseta laskeva suunta

Taulukko Luettelo

/ sivu
Aseta laskeva suunta

Taulukko Luettelo

/ sivu