Tervetuloa! Kirjaudu sisään tai luo tili
EtusivuToivelistaKassa
Ostoskori - 0,00 €

Ostoskori on tyhjä

Palaa edelliselle sivulle

Teen terveysvaikutukset

Teen terveysvaikutukset

teekuppi jossa hieman teetä Teetä on nautittu sen terveysvaikutusten vuoksi ammoisista ajoista lähtien. Alunperin teetä alettiin käyttää Kiinassa nimenomaan sen terveysvaikutusten vuoksi, ja tee-juoman maailmanvalloitus on perustunut pitkälti siihen, että sen on uskottu olevan kymmeniin vaivoihin tepsivä ihmerohto.   Nykytiede on pystynyt vahvistamaan tosiksi monia teelle vanhastaan luettuja terveydellisiä vaikutuksia, ja löytänyt niitä vielä lisääkin. Kiinnostus teen terveysvaikutuksiin onkin vain lisääntynyt sitä mukaa kun tiede ja tutkimusmenetelmät ovat kehittyneet. Tee on erittäin paljon tutkittu juoma.
 
 

aamutee_peilikuva_pieni.jpgVitamiineja kupin täydeltä

Kaiken kaikkiaan teestä on tunnistettu noin 500 eri ainesosaa, joista terveyden kannalta erityisen kiinnostavia ovat polyfenolit (näistä varsinkin flavonoidit), askorbiinihappo, fyllokinoni, riboflaviini ja nikotiinihappo (eli teen vitamiinit C, B1, B2, K ja PP), mineraalit magnesium, kalium ja fluori sekä kofeiini, joka on teen alkaloideista tärkein. Flavonoidit, joita tee sisältää erityisen runsaasti, toimivat elimistössä antioksidantteina eli ne suojaavat soluja vanhenemismuutoksilta. Teen flavonoideista huomattava osa kuuluu katekiineihin, joista tärkein on epigallokatekiinigallaatti (EGCG). Tämä on tehokkaimpia antioksidantteja, mitä kasvikunnasta on löydetty.  

 

Sydänsairauksien ehkäisyyn, mahdollisesti joidenkin syöpienkin

vanhempi_pariskunta_pieni.jpgTee alentaa kohonnutta verenpainetta ja kolesterolia. Se myös vahvistaa verisuonten seinämiä ja hidastaa niiden kalkkeutumista sekä pienentää verihyytymien muodostumisriskiä ja riskiä saada sydäninfarkti. Tämä on ennen kaikkea teen flavonoidien ja askorbiinihapon ansiota.
 
Tee on itseasiassa niin tehokasta, että verenohennuslääkityksessä olevia potilaita kielletään nauttimasta samanaikaisesti vihreää teetä. Teen antioksidanttien syöpää ehkäisevää vaikutusta on myös tutkittu paljon. Monet tutkijat ovat olleet varovaisen optimistisia sen suhteen, että pitkään jatkuva ja säännöllinen teen nauttiminen saattaa pienentää joihinkin syövän lajeihin sairastumisen riskiä. Antioksidanttien tiedetään tuhoavan elimistössä syntyviä vahingollisia vapaita radikaaleja, jotka vahingoittavat soluja. Näin ne saattavat suojata soluja myös syöpää aiheuttavilta mutaatioilta.  

 

Vihreä tee laihduttamiseen ja ylipainon ehkäisyyn

vihrea_teekeko_tausta_raj.jpgVihreä tee yhdistetään usein laihduttamiseen. Tee ehkäisee näläntunnetta ja kiihdyttää aineenvaihduntaa eikä sisällä juuri lainkaan kaloreita ilman lisukkeita nautittuna.    Vihreää teetäkin tehokkaampana luonnon laihdutusaineena pidetään tummiin teelaatuihin lukeutuvaa pu'erh-teetä, jonka "rasvanpoltto-ominaisuudet" ovat saaneet Keski-Euroopassa lähes kulttimaineen. Pu'erh-teen on todettu kiihdyttävän maksan toimintaa ja myös alentavan veren rasva-arvoja.
 
 

 

Kokonaisvaltaiseen terveyden ylläpitoon

Edellä mainittujen terveysvaikutusten lisäksi teellä on antibioottisia vaikutuksia ja se ehkäisee tulehdustilojen syntyä. Vihreän teen katekiinit estävät tehokkaasti ruokamyrkytyksiä tappamalla sitä aiheuttavia bakteereja. Tee antaa suojaa myös viruksia vastaan, sillä sen säännöllinen nauttiminen vahvistaa ihmisen immuunijärjestelmää. Teen sanotaan virkistävän hermostoa ja ehkäisevän uupumusta, suojaavan auringon UV-säteilyltä sekä ehkäisevän Parkinsonin tautia, hammasmätää ja pahanhajuista hengitystä. Tee sisältää fluoria ja on siten hyvä hampaille. Fyllokinonin, riboflaviinin ja nikotiinihapon on todettu edistävän ihon kimmoisuutta ja läpäisykykyä. Teestä uutettuja ainesosia käytetäänkin monissa ihonhoitotuotteissa.
 
Terveysvaikutuksiltaan tehokkaimpina teelaatuina pidetään hapettamattomia laatuja eli vihreää, keltaista ja valkoista teetä. Pelkistetymmän valmistusprosessin ansiosta vaikuttavat aineet esiintyvät näissä runsaampina ja luonnollisemmassa olomuodossa kuin vaikkapa kokonaan hapetetussa mustassa teessä. Vitamiinit eivät tuhoudu myöskään teetä valmistettaessa, sillä kyseiset teelaadut haudutetaan matalissa lämpötiloissa. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että muut teelaadut olisivat jollakin tavalla epäterveellisiä. Esimerkiksi EGCG-superflavonoidia on viimeisimpien tutkimusten mukaan huomattavasti myös mustassa teessä.

 

Hyvä paha kofeiini

brunetti_aamuteella_peilikuva_pieni.jpg Tee sisältää myös kofeiinia, joka on kohtuullisina määrinä nautittuna miellyttävästi piristävä, harmiton ja itseasiassa hyödyllinen aine, mutta joka ei kuitenkaan sovi kaikille. Alle 10-vuotiaiden lasten ei tulisi nauttia kofeiinia lainkaan, ja aikuistenkin kofeiinin sietokyky on yksilöllistä. Toiset ovat poikkeuksellisen herkkiä jo pienillekin kofeiinimäärille. Kofeiinin yliannostus ilmenee hermostuneisuutena, kohonneena verenpaineena, päänsärkynä, viluntunteena ja vapinana.  
 
Teen sisältämän kofeiinin määrä riippuu teelaadusta, teelajikkeesta, kasvualueesta, teelehtien koosta ja haudutusajan pituudesta. Yleensä teessä on kofeiinia verraten vähän, mutta kokonaan hapetettu ja murskatuista teelehdistä haudutettu musta tee saattaa vahvimmillaan sisältää lähes yhtä paljon kofeiinia kuin vastaava määrä kahvia. 
 
Teen kofeiini on koostumukseltaan samaa kuin kahvipavuissakin, mutta yhtyneenä teen muihin vaikuttaviin ainesosiin se vaikuttaa eräissä suhteissa eri lailla kuin kahvia nautittaessa. Kahvissa kofeiinin tuottama "piikki" on välittömämpi ja lyhytkestoisempi kuin teessä. Teessä virkistävä vaikutus tulee hitaammin ja vastaavasti se kestää elimistössä kauemmin. Etenkin vihreässä teessä eri ainesosat tasapainottavat toisiaan ihanteellisesti: teaniini aktivoi keskushermostoa samanaikaisesti kun tiamiini rauhoittaa. On myös olemassa kofeiinittomia teelaatuja. Kofeiinin poistaminen teestä on mahdollista, ja kofeiinittomia teevaihtoehtoja löytyy vihreän ja mustan teen lajikkeista. Yleensä kofeiinittomat teet ovat hinnaltaan arvokkaampia, sillä kofeiinin poistaminen vaatii oman prosessinsa. Rooibos-tee ja monet yrttiteet ovat luontaisesti kofeiinittomia.  
 
 
 

Teen nauttimiseen liittyviä rajoituksia

teekutsut_pieni.jpg

Teen polyfenolit häiritsevät raudan imeytymistä elimistöön, joten teetä ei suositella nautittavaksi ruokailun yhteydessä vaan mieluummin vähintään puoli tuntia ennen tai jälkeen aterian.   Kofeiinipitoista teetä kannattaa välttää paitsi lasten, myös vatsakalvontulehduksesta tai mahahaavasta kärsivien henkilöiden, sillä kofeiini kiihdyttää ruoansulatusnesteiden erittymistä.
 
Liiallinen kofeiinipitoisten juomien nauttiminen saattaa lisäksi aiheuttaa kalsiumin imeytymishäiriöitä, mikä voi pahimmillaan johtaa luukadon eli osteoporoosin syntymiseen. Osteoporoosin riskiryhmään kuuluvien teen ystävien kannattaa valita joko kokonaan kofeiiniton tee tai vihreä tee. Vihreän teen kofeiinipitoisuus on hyvin alhainen, ja lisäksi vihreä tee sisältää magnesiumia, joka edesauttaa kalsiumin imeytymistä luustoon.  

 

Saisiko olla kupillinen teetä?

Vihreä tee piristääTeetä voidaan lukuisten todettujen terveyttä edistävien ominaisuuksien ansiosta pitää hämmästyttävän monipuolisena terveyselintarvikkeena. Tämä pitää paikkansa tarkastellaanpa teetä sitten perinteisen kiinalaisen lääkeopin tai nykyaikaisen länsimaisen lääketieteen näkökulmasta. Tee ei kuitenkaan ole lääkettä saatikka ihmerohto, eikä yleisten elämäntapojen ja kokonaisruokavalion merkitystä ihmisen hyvinvoinnille voida sivuuttaa.
 
Teekulttuurin synnyinsijoilla Kiinassa ihmisen hyvinvointiin on perinteisesti suhtauduttu kokonaisvaltaisesti. Siinä missä länsimainen lääketiede on ollut etupäässä kiinnostunut sairauksista ja niiden parantamisesta, Kiinassa painopiste on ollut terveydessä ja sen ylläpidossa: terveellinen ravinto on parasta lääkettä ja päinvastoin. Nykyisin ajatus terveysvaikutteisista elintarvikkeista on jo alettu hyväksyä myös lännessä. Teehen liittyvä tutkimus on monin osin vielä kesken. Tutkimustulokset ovat kuitenkin olleet monilla osa-alueilla niin lupaavia, että lännessäkin ollaan jo sitä mieltä, että tee on yksi niistä harvoista nautintoaineista, joita on mahdollista nauttia täysin puhtaalla omallatunnolla.
Koostettu teosten pohjalta:Pekka Nihtinen: Kiinalainen teekirja, Pirjo Suvilehto: Teehetki